torsdag 13. januar 2011

Sluttinnlegg

Jeg føler jeg har lært veldig mye på det korte halvåret vi hadde i foto. Det er et spennendes fag, der du fort kan utvikle deg til å bli en god fotograf. Før kunne jeg så vidt skru på et vanlig kamera, og var nesten redd for å ta i et speilrefleks kamera, men nå kan jeg stille på både lukker, blender og ISO, i tillegg til litt andre innstillinger. Jeg har merket at jeg nå klarer å se bedre hva som gjør et bilde bra, og dette hjelper meg også i mange andre fag. Når man fotograferer legger man mer merke til detaljer og får dermed mer kunnskap om omgivelsene. Det er spennende å studere hvor lyset faller, teksturen til fotoobjektet, detaljene og fargene. 

Vi har lært om foto gjennom flere forskjellige arbeidsmetoder og oppgaver. Vi har lært at foto er lys. Vi har lært om blender, lukker og ISO som er de viktigste funksjonene på kameraet. Vi jobbet med reflektor for å lære hvordan vi kan manipulere lyset. Vi har vært på tre ekskursjoner, og har ofte vært ute i nærmiljøet for å teste ut forskjellige innstillinger og hjelpemidler. I fotostudio lærte vi om slik profesjonell fotografering som man bruker til konfirmasjon- og bryllupsbilder. Vi har lært om mange forskjellige funksjoner i Photoshop for å gi bildene et spesielt uttrykk, eller endre på bildet slik at det blir bedre. Alt i alt har undervisningen vært veldig variert, og jeg føler jeg har et veldig godt overblikk over emnet.

Det å bruke blogg som hjelpemiddel var veldig uvant i begynnelsen. Jeg hadde ikke blogget før, så jeg hadde egentlig ikke peiling på hvordan det fungerte. Jeg støtte på flere forskjellige hindringer underveis, men læreren vår hjalp meg og fant ut løsningene på problemene. Nå føler jeg at jeg kan ganske mye om bloggverktøyet, og dette tror jeg at jeg kan ha nytte av senere. Jeg mener at det å bruke blogg i faget foto har vært gøy og interessant. Jeg tror det er veldig nyttig å bruke blogg som formidlingsverktøy. Jeg mener at det er lurt å formidle faget foto ut til allmennheten, slik at alle kan få glede av bildene vi har tatt.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar