torsdag 13. januar 2011

Testing av HDR

Jeg har testet HDR teknikken med Iren. HDR er en tekninkk der man ta bilder med forskjellige eksponeringer, for så å smelte dem sammen. Dette gir bilder med store varisjoner mellom flatene, og bildene ser nesten ut som maleri. Jeg har tatt bilder med lav, vanlig og høy eksponering. Ved å stille på lukkertiden regulerte jeg eksponeringen, lang tid gav høy eksponering og kort tid gav lav eksponering. Vi tok bilder av blanke ting for å best vise frem variasjonen mellom flatene som HDR teknikken gir.

Etterpå la åpnet vi bildene i et program i Photomatix, som er et gratisprogram utviklet spessielt for å lage HDR bilder. Dette fungerte ikke så bra for meg, siden resultatet ble litt uklart og kornete. Derfor valgte jeg å gjøre dette i Photoshop, denne siden viser hvordan jeg gjorde dette. Men resultatet ble fortsatt litt dårlig.

 Jeg tror denne teknikken fungerer best på blanke ting uten for mange detaljer. Jeg tror også at det er lurt å bruke flere enn tre eksponeringer.

Her er  resultatet:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar